Olen Elina Nurkkala ja teen vuorotteluvapaan sijaisuutta Alavieskan kirjastossa. Valmistuin viime jouluna Oulun ammattikorkeakoulusta kirjastoalan tradenomiksi. Olin onnekas, sillä pääsin heti kiinni työelämästä, sillä keväällä minua työllisti Alavieskan ja Sievin kirjastojen yhteinen kirjavinkkausprojekti. Kävin vinkkaamassa 0-4-luokkalaisille lapsille kaikissa Alavieskan ja Sievin kouluissa. Jokaisessa luokassa vierailin 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla vinkkasin kaunokirjoja ja lapset saivat myös tehdä kirja-aiheisia tehtäviä sekä äänestää parasta kirjan kantta. Toisella vierailukerralla vinkkaus vuorossa olivat tietokirjat sekä jokainen lapsi sai piirtää oman runoräsymaton. Projektiin kohderyhmään kuuluivat myös päiväkoti-ikäiset, joille järjestin yhdistetyn vinkkaus/nukketeatteri satutunnin. Kesäkuusta lähtien olen työskennellyt Alavieskan kirjastossa.

Alavieskan kirjaston takahuoneen pöydänaluset ja käytävät ovat kesän aikana täyttyneet kirjalaatikoista. Someronkylän sivukirjasto sulki ovensa toukokuussa, samalla kun Alavieskan viimeinen sivukylän koulu lakkautettiin. Olen itse kotoisin Someronkylältä ja tämä pieni sivukirjasto oli tärkeässä osassa lapsuudessani. Siellä kirjastossa kävin kahdesti viikossa. Minulla oli aina kirjastossa mukana pieni sininen vihko, jonne olin kerännyt lehdistä mielenkiintoisten kirjojen nimiä. Vihkon kanssa sitten kävin varaamassa ja toivomassa näitä kirjoja hankittavaksi.  Minulla on edelleen tallessa pieni pahvinen kirjastokortti, jonka kolminumeroisen asiakasnumeron muistan edelleen J. Haikeutta on siis minulla ilmassa sekä kyläkoulun että sivukirjaston lakkauttamisen vuoksi.

Someronkylältä tuodut kirjat olen osin siirtänyt koulukirjastoon Alavieskan yhtenäiskoululle. Useat kirjat on myös sijoitettu pääkirjastoon tai varastoon, ja osa kirjoista on mennyt poistomyyntiin. Heinäkuusta lähtien olemme myyneet paljon lasten- ja nuortenkirjoja kirjaston aulassa. Kauppa on käynyt mukavasti ja on hienoa, että kirjat ovat löytäneet uuden kodin.

Syksyn saapuminen näkyy myös kirjaston arjessa. Koululaiset saapuvat koulupäivän päätteeksi tietokoneille, koulukirjasto avautui, kirjapaketit suurenevat ja syksyn ajankohtaiset näyttelyt, kuten sienikirjat on jälleen nostettu esille. Kesän aikana laitoin kirjanäyttelyn aiheesta ”Suomalaista maalaisromantiikkaa”. En ole kuitenkaan vielä raaskinut näyttelyä purkaa, sillä moni asiakas tulee tämän hyllyn luota pois usea kirja kainalossaan. Usein meillä työntekijöiltä kysytäänkin kevyttä romantiikkaa luettavaksi. Tällöin tämä hylly palvelee hienosti tätä tarkoitusperää.

Paljon touhua on siis kuulunut Alavieskan kirjaston kesään.
Näin lopuksi haluankin toivottaa kaikille oikein hyvää syksyn odotusta !

Elina